Emma & Julia

Hemmagjord falafelrulle
Hej alla fina! De senaste månaderna har jag ätit vegetarisk kost och jag har därmed blivit mer och mer intresserad av matlagning. Nu för tiden lagar jag mat flera gånger i veckan och tycker att det är superkul. Tänkte därför dela med mig av en av mina nya favoriträtter: hemmagjorda falafelrullar!
 
Det som är det bästa med att göra en hemmagjord falafelrulle är att du helt själv kan bestämma vilka ingredienser du vill ha i den! Ibland när man köper ute på stan, kan man få för mycket lök, för lite sås eller liknande, dessutom är det både mycket billigare, nyttigare och roligare ;) att göra själv! Jag brukar börja med att steka djupfrysta, färdiga falafel från Felix. Supersmart att ha hemma i frysen, steka i ca 15 min på medelstark värme och wips, så har du en perfekt middag. Sedan kan man välja lite själv vilka ingredienser man vill ha i sin rulle, men denna gång satsade jag på: majs, tomat, sallad, ärtor, gurka och självklart falafel och sås (viktigaste!).
 
Min sås gjorde jag genom att blanda naturell yoghurt med sweet chili-sås, samt krydda med rikligt av salt och peppar! Blir supergott om man gillar lite starkare såser. Vill du göra en mer typisk mild sås, skulle jag tipsa dig om att antingen köpa färdig (Felix har en jättebra), eller använda bara naturell yoghurt och lite kryddor.
 
Lycka till ute i mat-djungeln nu! Glöm inte att, genom att byta ut en enda måltid nötkött i veckan mot vegetarisk så minskar du din miljöpåverkan mycket. Både bra och gott helt enkelt. :) Säg bara till om ni vill ha fler tips på vegetariska maträtter!
 
Love, E
 
#1 - ISA

nä men fan vad gott. Gick förbi falafelbaren idag, that smell. vill haaa <3

#2 - Sarah

Kul me mattips :)

#3 - Linn Strömberg

Mumsigt!

#4 - Ida Lindborg ♡

åh vad gott!!

Sv: tack så mycket:D

#5 - Hemma Hos Felicia

NU blev jag hungrig, ser ju så gott ut! :)

#6 - Beatrice Jakobsson - Fotograf

Mums vad gott! :)

#7 - ɑ n n i k ɑ

Super mumsigt :D

#8 - Erica

Ser jättegott ut! :) Jag tycker egentligen inte alls om att laga mat, men har tänkt att jag ska börja försöka prova lite mer grejer nån gång. :3

#9 - linah

det låter &ser sjukt gott ut!
får verkilgen testa det:)

#10 - Prietha

Falafel är ju supergott!

#11 - Ellen Gräntz

Mums! Är vegetarian sedan typ två månader tillbaka :)

#12 - Amanda Jona [SPONTAN]

Alltså åh vad det där såg gott ut!

#13 - Emma Grann Fotografi

Men vad gott!!

#14 - A M

Gott, låter verkligen som något för mig! Jag älskar falafel :)

#15 - sandra

aldrig ätit falafel men det ser bra gott ut!

#16 - Liborius

men hallå vad gott:D

#17 - Ronja

åh mums :)

#18 - julia

Gud så gott! Måste verkligen prova! :)

#19 - Jarina

Men åh va gott!

#20 - Ida Lindborg ♡

Åh vad gott!

#21 - thaipinnen

mums!

#22 - Hannah Danielsson

så fint!
älskar eran design!! x

#23 - MATILDA ROSQVIST

Vad gott och bra tips :D

#24 - MALIN

Mums, vad gott!

#25 - ♫♪ sandra

gott :)

#26 - Matilda

Gud vad gott! Blev riktigt hungrig nu!

#27 - Ida

Så gott! Älskar falafel, måste testa detta! :)

#28 - corneliaeriksson.blogg.se

Vad gott det ser ut! :)

#29 - Sarah

tack .. åh matten ser god ut