Emma & Julia

tips för att rädda slitet hår!
Idag tänkte jag skriva ihop en liten guide om hur jag gjort för att få tillbaks ett friskt hår. Min hårhistoria började med att jag alldeles för tidigt färgade mitt hår för första gången, sedan dess har jag nog provat på de flesta av hårfärger. För att sedan vilja gå tillbaka till blond... Och för alla tjejer som bleker sitt hår därute: ni vet vad jag pratar om! Håret tappar sin lyster och glans, ser bara torrt och usch... Så här kommer ett par tips för alla blondiner därute, men även ni andra som vill ge ert hår en liten boost inför sommaren!
 
♡ Byt ut shampoo & balsam
A och O för ett friskt hår är nog att ser över de produkter man använder för håret, och alltid vara kritisk när man läser på en balsamflaska som lovar att reparera håret! Kolla alltid på innehållsförteckningen! De shampoon&balsam som innehåller ämnen som låter konstiga, som t,ex sulfater, silikoner och alkoholer ska man helst undvika! De sliter på håret mer än något annat. 
 
Jag personligen använder shampoo och balsam från märket Urtekram! deras produkter innehåller bara organiska ämnen som aloe vera, växtextrakt, vitaminer och massa andra bra saker. De kostar lite mer än ett vanligt shampoo/balsam, men det är sååå värt det!
 
♡ Investera i en bra inpackning samt hårolja!
Hår som är uttorkat behöver massvis av återfuktning! Genom att 1. köpa en inpackning som ger håret massa fukt och 2. köpa en olja som kompletterar med ännu mer fukt kan man verkligen se en stor skillnad! För det är verkligen så att ett skadat hår inte kan repareras, men det kan ändå förbättras genom att återfuktas! 
 
 
Personligen använder jag dessa 2. Inpackningen kommer från märket macadamia, och innehåller dels macadamia olja, arganolja och massa andra godsaker! Denna inpackning är helt klart den bästa jag någonsin ägt, och tro mig, jag har provat många! Den är som SMÖR i konsistensen och efter 10 minuter i håret blir håret såå mjukt och lent. Oljan från Lanza är ny för mig, men den reparererar verkligen håret! Den innehåller också arganolja och ja, jag älskar den! Jag föredrar argan framför moroccanolja. :)
 
♡ Skippa värmestylingen!
Det är nog rätt uppenbart hur mycket värmetänger sliter på håret, så mitt tips är att undvika dessa så mycket som möjligt! Jag personligen brukade platta mitt hår VAJRE dag, mitt hår var verkligen döende. nu de senaste året har jag bara plattat det max 1 gång i veckan, resten av tiden har jag haft håret uppsatt. Ser verkligen skillnad!
 
♡ Kostillskott
Många av oss får inte i oss alla de vitaminer och mineraler vi behöver. Det gör att håret som växer ut inte är i samma kvalité som det borde vara. En kosttillskott för håret är så himla bra, jag rekommenderar Silicea. Det gör även att naglar och hud blir bättre! 
 
Utöver det rekommenderar jag att låta håret växa, inte färga så fort utväxten visar sig. T,ex nu under våren och sommaren ska jag inte färga håret alls! min utväxt är i och försig inte så mörk, men eftersom solen kommer bleka och slita på håret, vill jag skona håret från blekning under sommartiden. Dessutom rekommenderar jag starkt "Tangle Teezer" borsten som många av er säkert redan hört om, den är sååå himla bra och skonsam för håret!
Tack hand om er, Kram!
 
Love, J 
#1 - Linn Strömberg

Bra inlägg! :D

#2 - Amanda Jona [SPONTAN]

Superbra tips, även för oss som inte är blondiner! :)

#3 - Beatrice Jakobsson - Fotograf

Bra inlägg! :)

#4 - linah

åh så bra tips:D!!

#5 - Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Vilket bra inlägg. Är väldigt sugen på att prova den där inpackningen:)

#6 - MADDISENJ.SE

Tack så mycket <3 Vilka bra tips!

#7 - Sanna | Design & Beauty

Väldigt bra tips :)