Emma & Julia

Om känslor
Något som jag på senare tid har börjat intressera mig mycket för är våra känslor. Hur vi känner, varför vi känner som vi känner och vad det egentligen beror på. Jag har därför läst en massa om ämnet, både böcker och på nätet. Tänkte dela med mig lite av vad jag har lärt mig och vilka slutsatser jag sedan kunnat dra av mina nyfunna kunskaper. 
 
För det första, måste vi definera vad en känsla är. En känsla är en psykisk reaktion på något som hänt, i form av en kemisk reaktion som uppstår i hjärnan som gör att vi känner. När jag själv får en stark känsla, till exempel av ledsamhet, brukar jag tänka att det egentligen bara är en kemisk reaktion. Kemiska reaktioner går alltid över efter ett tag, vilket även gör att den jobbiga känslan kommer att göra det. På så vis, känns det inte lika stort och oövervinnligt, utan mer rationellt och lättare att hantera, tycker jag.
 
 
För att ta två exempel på känslor, glädje och ledsamhet. Så uppkommer dessa känslor som orsaker av hurvida vi har ökat eller minskat våra chanser att fortplanta oss (eller det var så de ursprungligen uppkom). Förr i tiden, när vi människor levde ute i naturen, var känslor just en reaktion på fortplantning. Det vill säga, träffade man en gammal vän,  hade sex eller tog emot gåvor, så ökade ens chanser att föra sina gener vidare - vilket gjorde att man kände en stark känsla av glädje. Om man däremot förlorade någon närstående, viktiga ägodelar eller gick igenom något annat plågsamt, minskade ens chanser att fortplanta sig - vilket gjorde att man kände sig ledsen. Än idag har våra känslor ursprung i detta, även fast det idag också finns andra saker som kan spela in.
 
Känslor är något som är väldigt intressant och det som i stor utsträckning styr våra liv. Jag tror det är viktigt att veta vad som händer i hjärnan när man känner olika saker. På så vis, tycker jag, att det blir lättare att hantera känslorna när de väl kommer. Det blir inte heller en lika stor grej, om man tänker att en känsla egentligen bara är en kemisk reaktion. Alla kemiska reaktioner går slutligen över, vilket även gör att känslan kommer göra det.
 
Tänk också på att aldrig någonsin skämmas över att känna! Alla känner och det är alltid okej att känna. ❤
 

 
#1 - Linn Strömberg

Åh vad bra inlägg! Är också otroligt intresserad av känslor. hur de uppkommer, hur de påverkar oss, våran omgivning mm.

Svar: Tack så mycket! Ja, jag med det är verkligen intressant :)
Emma & Julia

#2 - Henrik Olsson

Ja, det är alltid ok att känna :)

#3 - MALIN

Vilket vackert inlägg! Och precis som du säger - alla känner och det är alltid okej att känna :)

#4 - Erica

Väldigt intressant inlägg! Lärde mig en hel del av detta! :)

#5 - Skogsraah ☾

Jättebra inlägg! Jag är högkänslig och det är minst sagt besvärligt ibland.

#6 - Julia Müller-Sandvik

sv: Tack, det var suuupergott :)

jag känner alldels för enkelt dock, hatar det.

#7 - Carro

Bra inlägg! :)

#8 - N

Jättefint och bra inlägg!

#9 - ella

så himla bra skrivet <3

#10 - Emma Grann Fotografi

Verkligen fint skrivet!!

#11 - Louise

Hej! :)
Jag skulle bli super glad om då gick in på min blogg och kikade på det senaste inlägget, behöver lite tips på vad jag ska blogga om när jag har bloggtorka!

#12 - Henrietta Nylund

Riktigt bra inlägg!

#13 - Prietha

Gud så intressant!

#14 - Emeline

Hej! Nu är vinnarna av min Veckans Blogg uppe, kika in och se om du vann! Kram :)

#15 - Maja Fridh

Hej fina! Kolla gärna in min blogg, du kommer att älska den!! ♥