Emma & Julia

Rengöra sminkborstar
Något som jag för sällan tar mig tid att göra är att rengöra mina sminkborstar (och beautyblender), och det förvånar mig varje gång hur ÄCKLIGA de är efter ett par veckor av flitigt användade. Det får mig verkligen att tänka till, men så går det ändå flera veckor innan jag tvättar de igen... Nej usch, det måste ske en förändring på det planet! Det samlar sig så mycket bakterier i borstarna, och att lägga de i sminket och på ansiktet, ja ni hör ju själva! Smutsiga sminkborstar kan orsaka: 
 
- Akne, eller bara några finnar. Beror på hur känslig hy man har!
- Försämrar kvalitén i sminket, ögonskuggorna blir inte lika pigmenterade t,ex
- Ögonskuggorna blandas ihop och färgerna blir inte desamma på ögonlocket
- Skapa irritation och inflamationer i ögonen
 
Listan kan göras lång, so let's give our makeup tools some love more often, right? 
Nu ska jag försöka förklara hur jag gör när jag rengör mina borstar/sminksvampar!
 
Sminkborstar:
 
1. Blöt ner borsten under rinnande vatten, UPP OCH NER! Detta är jätteviktigt eftersom om vattnet landar i botten av borsten där "håren" sitter ihop kan de lossna. 
 
2. Lägg en klick diskmedel i handflatan och "borsta" med borsten i cirkelrörelser. Efter det, skölj återigen av borsten och pressa ut vattnet. Gör om detta steget tills vattnet som rinner ut är klart och inte smutsigt.
 
3. Lägg borstarna på en torr yta, som hushållspapper eller en handduk. Låt de torka under dagen/natten.
 
För mer detaljerad beskrivning, klicka HÄR! Kissie har gjort samma beskrivning i bildform, woho! 
 
 
Sminksvamp/Beautyblender:
 
1. Blöt ner svampen och krama ur den, som du vanligtvis gör innan du ska använda den.
 
2. Lägg på diskmedel på de partier som det är smink på och gnugga sedan in det.
 
3. Skölj och krama ur den tills vattnet som rinner av är "rent". Repetera det steget flera gånger tills svampen är ren. Ett annat tips är att lägga den i ett glasvatten och vänta i ca.10 minuter för att sedan krama ur den. Funkar lika bra! 
 
För mer detaljerad beskrivning besök den HÄR youtube videon. Tjejen i videon beskriver jättebra hur du ska göra.
 
 
Voila! Svårare än så var det inte, och visst kan man lägga någon halvtimme i veckan på det? Kram på er, och ta hand om er!
 
Love, J 
#1 - Linn Strömberg

Brukar använda shampoo till mina sminkborstar, vet inte om det fungerar lika bra, men för mig brukar det funka :)

#2 - ebba

åh vad bra inlägg, dedär behövde jag verkligen :)

#3 - Linnéa Thell Jansson

Jag MÅSTE verkligen börja tvätta mina penslar oftare!!

#4 - Liborius

sv. ja jag har hört massa positivt om Berlin!

#5 - kajsa-stina

Så himla bra tips! Verkligen något jag ska ta till mig då jag verkligen är i behov av detta! :)

#6 - minea

har inte heller brytt mig så mycket om rengöring innan men nu har jag börjat tvätta svampar och borstar en gång i veckan och det är verkligen det bästa val jag har gjort!! de ser inte bara fräschare ut utan ÄR även fräschare :')

RT's borstar är så himla mjuka o fina!!